Lemondott Csák János kulturális miniszter. Sümegi Noémi írása az Indexen jelent meg, részletek:
Közgyűjteményi központ
A két zenei intézmény hónapokig tartó válsága mellett meg kell említeni a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM) ügyét, amelynek élére – az általa menesztett L. Simon László után – Demeter Szilárdot nevezte ki Csák János, azzal az ambícióval, hogy az MNM a Petőfi Irodalmi Múzeummal, az Országos Széchényi Könyvtárral, a Magyar Természettudományi Múzeummal, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeummal, valamint az Iparművészeti Múzeummal egyetemben a Széchényi Ferenc Közgyűjteményi Központ része lesz.
Ehhez képest a 2024. július 1-jével felálló közgyűjteményi központtal kapcsolatban az jelent meg a Magyar Közlönyben, hogy az a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ nevet viseli, és bár Demeter Szilárd úgy nyilatkozott az Indexnek, hogy ennek az integrációnak a keretében az MNM is megtarthatja az önállóságát, azóta sincs hír arról, hogy a Nemzeti Múzeumnak vagy akár a Petőfi Irodalmi Múzeumnak ki lenne az új főigazgatója – talán majd július 1. után.
Kulturális törvény
A legnagyobb port azonban mégiscsak a készülő új kulturális törvény verte fel, amelyről elsőként az Index számolt be, ennek létrejöttét ambicionálta talán a legjobban Csák János, és szemernyi kétsége sincs afelől, hogy ez az erősen központosító és már most tiltakozásokat kiváltó jogszabály megszületik. „Fontos állomás lesz az ősszel a parlament elé kerülő új kulturális törvény, amely egységes, átlátható és arányos kultúrairányítást tesz lehetővé. A szakmai szervezetekkel folyamatosan zajlanak az egyeztetések, és ha meglesz a törvény, akkor 31 év után le tudjuk zárni a rendszerváltást a kultúrában” – nyilatkozta a Mandinernek.
Ennek mintegy filozófiai háttereként elmondta: „A kulturális ágazatban sikerült megindítani a kultúraváltást, hiszen most már a nagy többség érti: nem az állam fog mindent finanszírozni, igenis mindenkinek bele kell tenni a munkát, hogy legyen közönsége. Másfelől nekünk, a magyar kormánynak nem feladatunk az értékvilágunkkal szöges ellentétben álló eszméket finanszírozni.” Világos üzenet ez például a független színházak felé, és bár Csák János szerint „sikerült az intézményeinket és annak vezetőit a közönség, a piac és a mecenatúra felé fordítani”, egyelőre nem látszik az a mecénási kör, amelyik hajlandó ilyen formán a kultúrára áldozni.
A teljes cikk itt olvasható:
Index – Kultúr – Csák János és az özönvíz, ami utána jön
Borítókép: Index cikkből, Papajcsik Péter / Index